Robert Knoth i Antoinette de Jong: Mak. Śladami afgańskiej heroiny
Pn.-Niedz. 13.00–19.00
Robert Knoth i Antoinette de Jong, Mak. Śladami afgańskiej heroiny. Dzięki uprzejmości artystów
Od jasnych, ukwieconych pól Afganistanu po betonową dżunglę Londynu – projekt Mak ukazuje międzynarodową ścieżkę produkcji i dystrybucji heroiny. Przedstawiając mroczną i skomplikowaną stronę globalizacji, ujawnia konteksty i konsekwencje podróży tego narkotyku ze Wschodu na Zachód, wraz z uzależnieniami, konfliktami, chorobami, przestępczością i ubóstwem, które pozostawia on za sobą. Album i multimedialna wystawa stanowią materializację dwudziestu lat reporterskiej aktywności Antoinette de Jong i Roberta Knotha, relacjonujących powstanie talibów, amerykańską interwencję po 11 września, a także niedawny nagły wzrost produkcji opium.
To, co zaczęło się na początku lat dziewięćdziesiątych jako seria reporterskich zleceń, z czasem zmieniło się w osobisty projekt i ścisłą współpracę Knotha i de Jong. Ich podróż zaczyna się w Afganistanie, ciągnie przez Azję Środkową, Bałkany, Dubaj, Somalię i kończy w Londynie. Ten nowoczesny trakt handlowy, mroczna wersja starożytnego jedwabnego szlaku, ożywa dzięki głosom, twarzom i historiom rolników, żołnierzy, przemytników, więźniów, bankierów, prostytutek, narkomanów i funkcjonariuszy straży granicznej. Te historie łatwo przeoczyć lub pominąć jako zbyt skomplikowane dla mediów głównego nurtu, dla De Jong i Knotha stanowiły one jednak kluczowe elementy ich wnikliwego dochodzenia.
Kiedy projekt rozrósł się zaczął ukazywać sieć uprawy maku i dystrybucji heroiny na całym świecie, wyszedł poza ciasne konwencjonalne formaty dziennikarskie, domagając się własnego, bardziej pogłębionego środka wyrazu. Wskazywanie połączeń między podażą i popytem, między Europą i miejscami konfliktów, które mogą wydawać się tak odległe w serwisach informacyjnych, złożoność i globalna skala Maku pokazuje historię niełatwą do opowiedzenia, ale ważną dla nas wszystkich.
Dorobek Antoinette de Jong (1964, Holandia) i Roberta Knotha (1963, Holandia) charakteryzuje się autonomicznym, nowoczesnym podejściem i naciskiem na tworzenie pełnometrażowych filmów dokumentalnych, w których próbują oni ukazać złożoność różnorodnych zagadnień społeczno-ekonomicznych i politycznych oraz ich wpływu na życie „zwykłych” ludzi. Knoth i de Jong w swoich pracach szukali sposobów połączenia dokumentalnego hiperrealizmu z abstrakcyjnymi elementami sztuki i literatury.
Od dwudziestu lat De Jong i Knoth relacjonują liczne konflikty, tworząc rozbudowane historie i reportaże dla międzynarodowych mediów. Ich projekty były prezentowane na całym świecie; opublikowali oni wiele albumów i otrzymali nagrody World Press Photo oraz Deutscher Fotobuchpreis. Obecnie pracują nad cyklem fotografii i wideo przedstawiającym japońskie krajobrazy z rejonu Fukushimy i ukazującym relację między człowiekiem a naturą, zatytułowanym Tree and Soil (jego premiera planowana jest w 2016 roku).
Warszawska odsłona Miesiąca Fotografii jest fragmentem grupowej wystawy Świeże spojrzenie. Nowe formy narracji wizualnej przygotowanej specjalnie na festiwal przez holenderską kuratorkę Iris Sikking. Ekspozycja ta będzie prezentowana w Krakowie od połowy maja do połowy czerwca w ramach programu głównego festiwalu. Złożą się na nią projekty, których autorzy poszukują własnych sposobów na opowiadanie globalnych historii w dobie kryzysu mediów i nadprodukcji informacji wizualnej. Poza tradycyjnym medium fotografii wykorzystują oni materiały wideo, projekcje, nagrania radiowe, wycinki prasowe.
Wystawę Mak. Śladami afgańskiej heroiny, będącą rozbudowaną, wielokanałową projekcją multimedialną, będzie można obejrzeć w imponujących wnętrzach dawnego Domu Słowa Polskiego przy ul. Miedzianej 11 w Warszawie od 24 kwietnia do 3 maja 2016 roku. Wernisaż odbędzie się w sobotę 23 kwietnia o godz. 16.00. Wstęp wolny.
Po wernisażu, o godz. 18.30 w barze Studio zaplanowano spotkanie z autorami projektu oraz kuratorem programu głównego Miesiąca Fotografii w Krakowie 2016, Larsem Willumeitem.
Mak. Śladami afgańskiej heroiny
Robert Knoth i Antoinette de Jong
Kuratorka: Iris Sikking
d. Dom Słowa Polskiego
ul. Miedziana 11, Warszawa
24.04–3.05.2016, pon.–nd. 13.00–19.00
Wernisaż: 23 kwietnia 2016, 16.00
Wstęp wolny
Organizatorami wystawy są Fundacja Griffin Art Space i Fundacja Sztuk Wizualnych.
Zdjęcie: Materiały prasowe: Robert Knoth i Antoinette de Jong, Mak. Śladami afgańskiej heroiny. Dzięki uprzejmości artystów