Inżynieria obrazu – (Re)aktywacja fotografii: Klara Källström & Thobias Fäldt

Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki
pl. Szczepański 3a Kraków
17.05 - 21.08.2016
 Inżynieria obrazu – (Re)aktywacja fotografii : Klara Källström & Thobias Fäldt
Kuba, 2014, z cyklu Ostatnie rolki Lucky, 2016 © Klara Källström & Thobias Fäldt

Klara Källström i Thobias Fäldt działają w obszarze fotografii, tekstu, instalacji, a także na polu wydawniczym. W swojej twórczości skupiają się na mechanizmach wytwarzania wiedzy, badaniu problematyki mediów, narracjach historycznych, opisie oraz percepcji wydarzeń politycznych. Przez lata stworzyli wiele prac związanych z miejscami przechodzącymi zmiany paradygmatyczne; dążą do uaktywnienia warstw historycznych rzeczywistości oraz pojęć takich jak niepewność i przypadek, aby zwrócić uwagę na rozziew między tym, co jest widoczne, a tym, co jest mówione.

 

Pojęcie „zbawiennego dystansu” ukute przez Waltera Benjamina sugeruje różnicę między tym, co widziane, a obrazem. W pracach Källström i Fäldta tkwi ona w spojrzeniu, które kieruje się na nas i pyta, czego chcemy od oglądanych rzeczy. Schemat – coś, co moglibyśmy nazwać „widzeniem nawykowym” – staje się dostrzegalny poprzez uaktywnienie tego, co nierozstrzygnięte. W tym napięciu ujawniają się nasze pragnienia.

 

Källström i Fäldt, razem z duetem grafików 1:2:3, prowadzą B-B-B-Books, platformę wydawniczą poświęconą sposobom narracji i kulturze wizualnej. W 2011 roku rozpoczęli trwający do dziś projekt Wikiland skupiony wokół medialnego obrazu założyciela Wikileaks Juliana Assange’a. W tym samym roku zainicjowali publikację cyklu prac na temat przedstawień kryzysu greckiego, za punkt wyjścia obierając październikowe strajki generalne w Atenach. Cykl Ostatni rolki Lucky zaczął nabierać kształtu, kiedy spotkali się z byłym fotografem Fidela Castro, który udostępnił im ostatnie rolki negatywów 35 mm dostępne na Kubie.  

 

Retrospektywa twórczości Källström i Fäldta prezentowana w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie 2016 zawiera prace z serii kubańskiej, nigdy przedtem niewystawiane. Ta światowa premiera zbiega się z przełomowym momentem historycznym i geopolitycznym, uściskiem dłoni o kluczowym znaczeniu.   

 

Prace Källström i Fäldt prezentowane są w ramach wystawy Inżynieria obrazu – (Re)aktywacja fotografii.

Kurator: Lars Willumeit

 

 

Klara Källström (1984) i Thobias Fäldt (1978)
Pracują razem od dziesięciu lat. Działają w Sztokholmie, ale większość ich prac powstaje w podróży – liminalność wywołana przez podróż jest stanem tworzącym podstawę ich metodologii. Większość swoich projektów publikują nakładem własnej oficyny, B-B-B-Books, założonej w 2011 roku w Sztokholmie do spółki z grafikami ze studia 1:2:3. Källström i Fäldt wystawiali swoje prace indywidualnie w galeriach i instytucjach w różnych częściach świata, między innymi w Fotografiska (Sztokholm), galerii CULT Exhibitions (San Francisco), na Międzynarodowym Festiwalu Fotografii w Pingyao w Chinach, w CFF/Centrum för Fotografi (Sztokholm), galerii VERKET (Sztokholm), Centrum Sztuki Współczesnej Trafó (Budapeszt), The Popular Workshop (San Francisco) i Gallery VU (Québec). Brali udział w wystawach zbiorowych w Instytucie Szwedzkim (Paryż), Hasselblad Center (Göteborg), LACMA (Los Angeles), Aperture Foundation (Nowy Jork), a ostatnio w Kunsthal Charlottenborg (Kopenhaga). Ich prace były również publikowane w licznych antologiach fotografii na całym świecie.

 

Lars Willumeit (1974, Niemcy)
Niemiecki kurator sztuki, antropolog kultury i fotoedytor. Główne obszary jego zainteresowania to fotografia, dokumentaryzm, sposoby przedstawiania i kultura wizualna. W latach 2008–2013 dyrektor do spraw fotografii w magazynie „Du. Die Zeitschrift der Kultur”. Mieszka w Zurychu.
Kurator wystaw: Beyond Evidence. An Incomplete Narratology of Photographic Truths (wspólnie z Louise Clements; Międzynarodowy Festiwal Fotografii FORMAT w Derby, 2015); For Future Reference (Paris Photo i Unseen Photo Fair Amsterdam, 2014); Tanya Habjouqa, Occupied Pleasures (East Wing, Dubaj, 2014).
Współautor publikacji: Fabrik, katalog Pawilonu Niemieckiego na Biennale w Wenecji 2015 (Verlag Walther König, 2015); FORMAT15 Evidence (FORMAT International Photography Festival, Derby, 2015);Deposit, Yann Mingard (Steidl, 2014).
 
 

Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki

pl. Szczepański 3a

Wernisaż: 15.05.2016, 13.00

Czas trwania wystawy: 17.05–21.08.2016

wt–nd 11.00–19.00

26.05 nieczynne

bilety: 6 PLN / 12 PLN

wstęp wolny: wtorek

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie plików cookies, prosimy opuść stronę lub zablokuj takie pliki w ustawieniach swojej przeglądarki.