Inżynieria obrazu – (Re)aktywacja fotografii: Werker Magazine

Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki
pl. Szczepański 3a Kraków
17.05 - 21.08.2016
 Inżynieria obrazu – (Re)aktywacja fotografii : Werker Magazine
Magazyn „XY”, nr 11: Desire (San Francisco, 1998), z Werker 2 – Historia mówiona młodego robotnika, 2016. Dzięki uprzejmości „Werker Magazine”

Werker 2 – historia mówiona młodego robotnika

 

Najnowsza publikacja „Werker Magazine”. Werker 2 – Historia mówiona młodego robotnika prezentuje fotografie i dokumenty znalezione w ciągu kilku ostatnich lat w antykwariatach, księgarniach internetowych, archiwach osobistych i na bazarach. Wybrane dokumenty pochodzą z różnych regionów geograficznych i kontekstów historycznych.

 

Główny przedmiot dociekań stanowi ciało młodego robotnika – dyscyplinowane w szkole, wychowywane w domu i zaprzęgane do pracy, często za skromne wynagrodzenie, czasami zmuszone do migracji. To ciało, które pracuje, nawet gdy odpoczywa, ciało ożywiające przemysł rozrywkowy swoją młodzieńczą ekspresją, konsumujące, by pobudzić dodatkowy przypływ kapitału. Niemniej jednak ciało młodego robotnika ma buntowniczy potencjał. Jest podmiotem politycznym i zwalcza eksploatację, uwięzienie, wygnanie i morderstwo.

 

Fotografia od chwili jej wynalezienia była ściśle związana z władzą. Mimetyczna zdolność tego medium do zastępowania wszystkiego, co tworzy skomplikowaną rzeczywistość, jednowymiarową reprezentacją, czyniła zeń idealny instrument panowania nad światem. Fotografia, archiwum, encyklopedia, muzeum i środki masowego przekazu to różne narzędzia tego samego projektu: pozytywistycznego tworzenia typów, kanonów, modeli i ról wyjaśniających całość historii i teraźniejszości, by wzmocnić ideologiczne struktury władzy.

 

Obok męskich narracji tworzących historię, jakiej uczą nas w szkole, istnieje „historia mówiona”, która nie została zapisana lub usunięto ją z podręczników. Walter Benjamin w Eseju o pojęciu historii (1940) wprowadza termin „tradycja uciskanych”, definiując ją jako medium łączące teraźniejszość ze wszystkimi przegranymi sprawami i walką tych, którzy stracili swoje historie.

 

Na nowo poddając refleksji relację między fotografią i historią poprzez „tradycję uciskanych” i „dialektykę zatrzymaną” Benjamina, „Werker Magazine” proponuje scenę tworzenia queerstorii. Jak dokumenty z różnych momentów historii mogą być prezentowane przez czytelników? Lokalne kolektywy i wszyscy chętni są zapraszani do odtwarzania tego archiwum przy użyciu mikrofonów i narzędzi umieszczonych w przestrzeni wystawienniczej. Każde nagranie zostanie dodane do archiwum Soundcloud i będzie udostępniane podczas zbiorowych odsłuchów, przekraczając granice muzeum.

 

 

Werker Magazine prezentowany jest w ramach wystawy Inżynieria obrazu – (Re)aktywacja fotografii.

Kurator: Lars Willumeit
 

Werker 2 – Historia mówiona młodego robotnika oraz Image Act podczas Miesiąca Fotografii w Krakowie 2016 są prezentowane po raz pierwszy. Jako instalacja stanowią część wystawy Inżynieria obrazu – (Re)aktywacja fotografii, którą można obejrzeć w Bunkrze Sztuki. Jest to koprodukcja Fundacji Sztuk Wizualnych oraz Fotomuseum Winterthur w Szwajcarii, część projektu SITUATIONS/Proletariats.

Prezentacja możliwa jest dzięki wsparciu Mondriaan Fund oraz Manifesta 11 Zurych 2016.

 
 
 

„Werker Magazine” to czasopismo poświęcone fotografii i pracy, założone przez artystę wizualnego Marca Roiga Blesę i grafika Rogiera Delfosa. Punktem wyjścia tego projektu była działalność Ruchu Fotografii Robotniczej – grupy stowarzyszeń fotografów amatorów, uformowanej w latach 20. XX wieku w Niemczech i nawiązującej do pierwszych socjalistycznych eksperymentów fotograficznych w ZSRR. Ruch ten objął także pozostałe kraje Europy, Stany Zjednoczone i Japonię. Twórców magazynu interesują przede wszystkim metody działania oparte na autoprezentacji, self-publishingu, analizie obrazów i procesach grupowego uczenia się. Każdy numer jest tworzony i rozprowadzany w innym środowisku (akademia sztuk pięknych, muzeum, dzielnica miasta, internet...), co służy badaniu strategii interakcji z konkretnymi odbiorcami.

 

Lars Willumeit (1974, Niemcy)
Niemiecki kurator sztuki, antropolog kultury i fotoedytor. Główne obszary jego zainteresowania to fotografia, dokumentaryzm, sposoby przedstawiania i kultura wizualna. W latach 2008–2013 dyrektor do spraw fotografii w magazynie „Du. Die Zeitschrift der Kultur”. Mieszka w Zurychu.
Kurator wystaw: Beyond Evidence. An Incomplete Narratology of Photographic Truths (wspólnie z Louise Clements; Międzynarodowy Festiwal Fotografii FORMAT w Derby, 2015); For Future Reference (Paris Photo i Unseen Photo Fair Amsterdam, 2014); Tanya Habjouqa, Occupied Pleasures (East Wing, Dubaj, 2014).
Współautor publikacji: Fabrik, katalog Pawilonu Niemieckiego na Biennale w Wenecji 2015 (Verlag Walther König, 2015); FORMAT15 Evidence (FORMAT International Photography Festival, Derby, 2015);Deposit, Yann Mingard (Steidl, 2014).
 
 

Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki

pl. Szczepański 3a

Wernisaż: 15.05.2016, 13.00

Czas trwania wystawy: 17.05–21.08.2016

wt–nd 11.00–19.00

26.05 nieczynne

bilety: 6 PLN / 12 PLN

wstęp wolny: wtorek

 

 

 

Wystawa dofinansowana ze środków Mondriaan Fund.

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie plików cookies, prosimy opuść stronę lub zablokuj takie pliki w ustawieniach swojej przeglądarki.